Navigatie

 

13e Blog: Het belang van vitamine K voor baby's, kinderen, volwassenen en ouderen.
Geschreven door: Arnold Martina

 

Vitamines K en D zijn twee zeer belangrijke vitaminses die samenwerken voor de gezondheid van baby's, kinderen, volwassenen en ouderen. Kortom het hele gezin!

 

Vitamine K ontdekking

Vitamine K werd in 1935 ontdekt als een essentiële nutriënt om abnormale bloedingen in kippen te voorkomen. In onderzoeken in de decennia daarna is komen vast te staan dat vitamine K veel meer doet.

 

Vitamine K voor baby’s
HenkJan Verkade professor aan het Universitair Medisch Centrum Groningen heeft vitamine K al een tijd geleden geadviseerd. De Gezondheidsraad adviseert om baby's direct na de geboorte een injectie vitamine K te geven. Vooral baby's die borstvoeding krijgen. 

Vitamine K zorgt voor stolling van het bloed. Baby's met een tekort aan vitamine K kunnen hersenbloedingen krijgen die levenslange invaliditeit kunnen veroorzaken. 
Volgens het Voedingscentrum zit in flesvoeding al voldoende vitamine K. Dat wil niet zeggen dat je moet afstappen van borstvoeding. Integendeel borstvoeding heeft voor moeder en kind veel meer voordelen dan flesvoeding. Natuurlijk als je geen borstvoeding kunt of mag geven is flesvoeding noodzakelijk. 
 

Gevolgen deficiëntie aan Vitamine K
Vitamine K, met name de werkzame vitamine K2, is naast vitamine D3 heel belangrijk voor kind en volwassenen.

Voor kinderen: samen met het mineraal calcium belangrijk voor bot-groei (skelet, tanden en meer). 

Voor iedereen: het voorkomen van diabetes, hart/ en vaatziekten, en belangrijk voor een scala aan functies in het lichaam.

Kom je met je baby weinig buiten, zorg dan voor vitamine D3 druppels. 

Bij voldoende zon, ongeveer 20 minuten per dag, krijg je via de huid voldoende vitamine D binnen. Vitamine D en vitamine K zijn de enige vitamines die door het lichaam zelf aangemaakt kunnen worden (D door de zon via de huid, K2 via voeding door bacteriën in de darmen). Gedurende de herfst en de winter is er te weinig zon om voldoende vitamine D aan te maken, dus moet je een supplement nemen. Ook gedurende zomer blijft dit noodzakelijk voor mensen die weinig buiten komen en voor mensen die weinig zon krijgen door kleding. Het meest noodzakelijk voor vrouwen die burka's dragen vanwege hun geloof. 

Volgens dr. Mercola werkt vitamine K niet goed als je een tekort hebt aan vitamine D en andersom. Bekend is dat vitamine K de werking van vitamine D versterkt en andersom. Dus verstandig is die samen te geven. Het innemen van vitamines heeft geen invloed op de samenstelling van de borstvoeding. Dus als moeder kan je niet verwachten dat wanneer je vitamines inneemt je die automatisch doorgeeft aan het kind. Wel natuurlijk belangrijk voor je eigen gezondheid, daardoor belangrijk voor de zorg voor je kind. 

Volgens dr. Cees Vermeer, een van de belangrijke vitamine K onderzoekers, is iedereen deficiënt in zowel vitamine K als vitamine D. De meeste mensen krijgen via de voeding voldoende vitamine K binnen om te beschermen tegen bloedingen, maar onvoldoende om te kunnen profiteren van alle gezondheidsvoordelen.
 

Gebrek aan vitamine K wordt in verband gebracht met de volgende gezondheidsproblemen

  • Calcificatie van de aderen (ader verkalking)

  • Varicose aderen (spataderen)

  • Tandbederf

  • Osteoporose

  • Prostaat kanker, longkanker, leverkanker, leukemie

  • Infectie ziekten zoals longontsteking 
     

 

Soorten Vitamine K

Er zijn drie soorten vitamine K (K1, K2 en K3)

  1. Vitamine K1 wordt gevonden in planten, vooral groene groenten, K1 gaat meteen naar de lever en helpt een gezond bloedstollingsniveau te handhaven.

  2. Vitamine K2 wordt gemaakt door bacteriën in je darmen. Het gaat van daaruit naar de wanden van de bloedvaten, botten, weefsel.

  3. Vitamine K3 is een synthetische vorm die niet wordt aanbevolen vanwege haar toxiciteit.

De vitamine K dat aanbevolen wordt is K2 in haar natuurlijke vorm. Door dr. Mercola wordt 500 x de aanbevolen dagelijkse geadviseerde inname geadviseerd.

 

Bronnen van vitamine K

Vitamine K2 die in het lichaam wordt geproduceerd wordt ook gemaakt door gefermenteerde producten, zoals bijv. de Japanse natto. In Natto wordt de hoogste hoeveelheid natuurlijke vitamine K2 aangetroffen. Natto wordt gemaakt van gefermenteerde sojabonen. Miso en mayonaise gemaakt van het hele ei, hebben een hoog gehalte aan vitamine K, maar vele malen minder dan natto.

Andere bronnen van vitamine K: boerenkool, spinazie, groene bladeren van bieten, raapstelen, snijbiet, paardenbloem, broccoli, spruitjes, lenteui. In mindere mate: andijvie, radicchio, waterkers en diverse slasoorten (heel kleine hoeveelheid). Daarnaast met hele kleine hoeveelheden: runderlever, kippenlever, lamsvlees, donkere kalkoen vlees, vis, eieren, granen.

 

Voordelen Vitamine K

 

Vitamine K2 beschermt het hart

Vitamine K helpt in het voorkomen van verharding van de aderen, die over het algemeen de oorzaak is van hart en vaatziekten (hart attack). Onderzoek suggereert dat Vitamine K2 helpt voorkomen dat calcium neerslaat in de aderen en andere lichaamsweefsels, waar het schade kan veroorzaken. Recente onderzoeken geven aan dat vitamine K2 samen met vitamine D3 calcificatie van de kransslagaderen voorkomt, waardoor hartziekten kunnen worden voorkomen.

Vitamine K2 beschermt tegen Osteoporose

De beste weg naar gezonde botten is voeding rijk aan verse rauwe groenten en fruit met een maximum aan vitamines en mineralen. Vitamine K2 is een van de belangrijkste nutriënten om de dichtheid van het skelet te bevorderen. Het fungeert als een soort lijm om calcium en andere belangrijke mineralen in het bot te plakken, zo moge blijken uit een aantal onderzoeken.

  1. Een aantal Japanse proeven hebben laten zien dat vitamine K2 het verlies aan botmassa totaal heeft verholpen en soms zelfs de botmassa van osteoporose patiënten heeft verbeterd.

  2. De bijeengevoegde resultaten van 7 Japanse proeven laten zien dat vitamine K2 leidt tot 60% vermindering van botbreuken in het ruggengraat en 60% reductie van heup en andere niet rug gerelateerde bot breuken.

  3. Nederlandse onderzoekers hebben aangetoond dat vitamine K2 3 keer effectiever is dan vitamine K1 in het verbeteren van osteocalcine die de bouw van botten reguleert.

De kracht van je botten is van meer afhankelijk dan calcium alleen. De botten bestaan uit een twaalftal mineralen. In zijn boek "The Calcium Lie 2" legt dr. Robert Thompson uit dat als je alleen vertrouwt op calcium, je je botten zult verzwakken en je het risico op osteoporose vergroot.

Vitamine K helpt kanker voorkomen

Een aantal studies hebben uitgewezen dat vitamine K1 en Vitamine K2 een effectieve bescherming zijn tegen kanker, zie het volgende:

  1. Een studie gepubliceerd in september 2003 in het “International Journal of Oncology” vond dat het behandelen van longkanker patiënten met vitamine K2 de groei van kankercellen vertraagt. Voorgaande studies hebben de voordelen aangetoond van leukemie behandelen met vitamine K. In een in augustus 2003 gepubliceerde studie in de “Alternative Medicine Review” betrof 30 patiënten met een type lever kanker genaamd hepatocellulaire carcinoma die oraal vitamine K1 innamen. Bij 6 patiënten stabiliseerde de ziekte, bij 7 patiënten was er een gedeeltelijke response en 7 anderen hadden een verbeterde leverfunctie. In 15 patiënten normaliseerde de abnormale prothrombine.

  2. In 2008 ontdekte een Duitse onderzoeksgroep dat vitamine K2 een substantiële bescherming biedt tegen prostaat kanker. Volgens dr. Vermeer hadden mannen die de hoogste inname vitamine K2 binnen kregen 50% minder prostaat kanker.

Vitamine K blijkt ook positieve resultaten op te leveren in het bestrijden van non-Hodgkin lymphoma, colon, maag, neus en mond kanker.

Andere gezondheidsvoordelen van vitamine K

Volgens onderzoekers heeft vitamine K nog vele andere voordelen waaronder:

  1. Vitamine K2 supplement kan helpen bij het voorkomen van Alzheimer

  2. Vitamine K2 verbetert de insuline gevoeligheid voor mensen die vitamine K uit de voeding halen en lopen zo minder risico op het krijgen van diabetes type 2

  3. Uitwendig aangebrachte vitamine K helpt bij het voorkomen van blauwe plekken

  4. Vitamine K kan antioxidant eigenschappen hebben

 

Hoeveel vitamine K?

Al je vitamine K2 kan je halen uit het dagelijks eten van 15 gram natto (200 microgram). Indien je er niet van houdt (wij Belgen en Nederlanders, eten het nauwelijks of niet) is het beste een supplement te nemen.

Vitamine K is een vet oplosbare vitamine. Dus goed om bij het eten in te nemen, waarin een beetje vet zit. Let op: innemen met een beetje vet is belangrijk, anders wordt het niet goed opgenomen.

Een exacte dosering is niet duidelijk of eenduidig. Dr. Vermeer adviseert dagelijks 185 microgram voor volwassenen. Indien je anti-stollings middelen gebruikt, overleg met je geneeskundige specialist/internist. Indien je zwanger bent of borstvoeding geeft neem niet meer dan de aanbevolen hoeveelheid 65 microgram, tenzij onder begeleiding van je arts. Indien je een beroerte en/of hartfalen hebt gehad of gevoelig bent voor trombose en stollingen, neem dan geen K2 zonder overleg met je (behandelend) arts.

 

Ten slotte:

Langer leven

Een onderzoek in 2014 onder meer dan 7000 personen bevestigt dat een ruime inname van vitamine K een belangrijke rol speelt in het langer leven. Dat geldt ook voor mensen die eerder een tekort hadden aan vitamine K en hun inname hebben verhoogd.

 

Moeten we het nog zeggen? Hou je vitamine K (k2) op peil voor jezelf en je nageslacht.

 

Hebben jullie nog vragen, opmerkingen of aanvullingen? We horen dat graag. Vul hier ons contactformulier in. Wil je op de hoogte zijn van nieuwe blogs? Volg ons op facebook!

Bronnen

http://www.lifeextension.com/magazine/2014/9/the-surprising-longevity-benefits-of-vitamin-k/Page-01

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17906277

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9925126?dopt=Citation

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12540415?dopt=Citation

http://www.nhs.uk/Conditions/vitamins-minerals/Pages/Vitamin-K.aspx

https://www.healthaliciousness.com/articles/food-sources-of-vitamin-k.php

https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-k/

© 2016 - 2018 R Rebels Kids Clothing | sitemap | rss
Deze website maakt gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.